NartenTinekeNoordwaarts.reismee.nl

Op weg naar Noorwegen.

21 juli 2010.

Nadat we ons op de camping van Mora hebben geïnstalleerd lopen we even het centrum van het stadje in. Dat blijkt in zijn geheel nog kleiner te zijn dan het campingterrein. Toch is er veel te zien. We bekijken alvast de kerk van binnen en van buiten en de losstaande klokkentoren uit 1673. Terug op de camping moet er eerst een was worden gedraaid en kunnen we internetten. We lezen de post, vullen het reisweblog aan met foto's en verhalen en skypen. Er blijkt deze keer een redelijke verbinding te zijn..... Joke bedankt voor je fotobijdrage!.... Abe heel veel beterschap gewenst...... Marietta sterkte en een fijne vakantie gewenst en... iedereen bedankt voor jullie reacties op de website.
's Nachts regent het zowaar een tijdje en ook de volgende ochtend is het zwaar bewolkt. We gaan eerst maar eens uitgebreid het Anders Zorn Museum bekijken, zo'n beetje de beroemdste schilder van Zweden. Inderdaad is het een prachtige verzameling van zijn werk; er zijn een aantal beroemde stukken uit ander musea uit de hele wereld gehaald voor deze tijdelijke tentoonstelling. Als we weer buiten komen straalt de zon al weer volop en we lopen nog even naar de plek waar elk jaar de beroemde Vasloppet van start gaat. Dat is een langlaufwedstrijd genoemd naar Gustav Vasa die in 1520 met succes de opstand tegen de Deense bezetters organiseerde. De hele club ging op de latten ten strijde! Er staan een aantal zuilen met daarin de namen van winnaars gegraveerd en er is zelfs Vasaloppet-museum. Tegen half twee verlaten we de camping en rijden via weg 70 richting Noorse grens; die is dan nog zo'n 180 km verder. We doen onderweg boodschappen en maken een korte omweg via de oude hoger gelegen weg boven langs de rivier de Österalfdalen met halverwege een schitterend zicht op waar de rivier een bocht maakt. Na 70 km stoppen we op een mooi plekje vlak aan de rivier naast een brug met daarachter een stuwdam. We hebben de P voor onszelf, compleet met toilet en overdekte vuurstookplaats. We zitten nu al wat hoger en dat is 's nachts goed te merken; we hebben zelfs onze slaapzak nodig!
23 juli .Alweer meer dan 2500 kilometer op de teller vandaag. We gaan de hoogste waterval van Zweden vandaag bekijken in het Nationale Park Falufjällets. Bij het infokantoor staan 4 Belgen te liften die ook het park in willen (nog 25 km verder) en we nemen er 2 mee. Het is druk op de wandelroute naar de waterval; we horen verrassend veel Nederlands om ons heen. De natuur is hier prachtig en zeer afwisselend vooral wat de plantengroei betreft.; we hebben zicht op wat bergtoppen in de verte. Hert hoogste punt vandaag is 800 meter. In de winter is de waterval helemaal bevroren en wordt ie gebruikt al ijsklimwand! We rijden terug naar Särna waar we nog even over de rommelmarkt lopen en zoeken dan 5 kilometer verderop een rustige parking voor de nacht. Morgen gaat het waarschijnlijk de grens over naar Noorwegen en verlaten voorlopig het land van Pipi Langkous en Nils Holgerson, Abba en Alfred Nobel.

T.Will& O.Phil

Erg mooie verhalen en foto's en geniet er van/Tine heb jij onze emailtje ontvangen die wij gezonden hebben via jou email side.

groetjes W&P

josephine

Fijn om te lezen dat jullie het zo goed naar de zin hebben. Sinds 2 weken heb ik nu ook een nieuwe heup en we verheugen ons nu al om net als jullie weer vakanties met veel wandelingen te gaan maken.

jan de wal

Tineke, alsnog gefeliciteerd met je verjaardag, wij zijn net terug van onze reis naar het veluwemeer, leuk al die namen te horen in dit verslag lydia en ik waren daar ook allemaal zo'n 20 jaar geleden :)

Marietta

HOI

Allereerst nog van harte, Tineke.
Mijn vakantie is begonnen. Heerlijk! Ik geniet met volle teugen.
Over ruim 2 weken gaan we naar Thailand.
Heel veel groetjes, Harrie en Marietta

Marij

Lieve Tineke,

Sorry,te laat voor je verjaardag,maar toch nog van harte gefeliciteerd!
Wij beleven thuis een hectische periode met Fleur op rootsreis in Colombia en de bruiloft van Nienke die snel naderbij komt.
Wij wensen jullie een heerlijke tijd en tot later.
liefs,
Marij