NartenTinekeNoordwaarts.reismee.nl

Zuid Zweden

7-8-2010. Bergen - Sørfjorden.
Pas om half elf gaan we van de camping weg. Eenmaal van de reeds bekende 16 (richting Voss) af, komen we op een National Turistveg. Het skigebied Furedalen is bezaaid met houten hutten en huisjes op de hellingen. Opnieuw gaan we door een stel tunnels. In het heel aardige stadje Norheimsund vlak bij de Hardangerfjorden pikken we 2 caches op. De eerste bij een oude boogbrug over de rivier, de tweede bij het scheepsmuseum. Het stadje heeft jachthavens en mooie kaden langs de rivier, enige mooie houten gebouwen en winkeltjes. Via de hangbrug over een zijtak van het Hardangerfjord gaat het naar de overkant, waar we pauzeren in het zonnetje op een prachtig plekje met verre zichten over de fjord. Wat later passeren we de kopse kant van het fjord met een grote boomstammenopslag aan het water en rijden door een 7,5 km lange tunnel. Dan zien we het veer Bruravik - Brimnes over de Eidfjorden, waar we straks nog gebruik van zullen maken. Ons doel hier is Osa, de Hjadlane Galleri, waar nu een tentoonstelling is van Lars G. Polden. Schilderijen van mannetjes, die op vreemde manier gemixt zijn met dieren of andere mannetjes. Ze maken dikwijls gebruik van vreemde en onmogelijke transporttoestellen. De meeste schilderijen zijn heel fel van kleur, hetgeen de sfeer vrolijk, buitenissig maakt. We kopen voor NOK 50 als souvenir van dit heel aparte gebeuren een poster van deze tentoonstelling en rekenen af met de kunstenaar zelf. Iets verderop tegen de bosrand en de berghellingen aan bekijken we een constructie van 23.000 bakstenen en 3000 boomstammen, 'Stream Nest' van de Japanner Takamasa Kuniyasu ter ere van de Olympische Spelen van 1994 In Lillehammer. Dit kunstwerk staat in een werkelijk plaatje van een dal met mooie bergen en waterval als versiering op de achtergrond. Het is wat in verval geraakt en ook de beloofde muziek klinkt er niet meer. Voor NOK 109 brengt het veer ons naar de overkant van de Eidfjorden. We rijden lange tijd achter een grote bus aan, die mooi de weg ook voor ons vrij maakt op deze zeer smalle weg. Overal staan hier kraampjes met kersen langs de weg. De kersenbomen staan hier dan ook als druivenstokken in een wijngaard tegen de berghellingen aan. Na Kinsarvik, waar we weer een keer proberen onze gasfles gevuld of omgeruild te krijgen rijden we nog een klein stukje door en vinden voor vannacht een mooi plekje direct aan de fjord naast enkele boothuizen. Met uitzicht op de bergen en wat grote gletsjers! We zitten nog enige tijd buiten tot het rond 19.30 begint te miezeren. Een Spaanse en Italiaanse camper komen ons wat later gezelschap houden.
8-8-2010. Sørfjorden - Byglandsfjorden.
Om 7.15 zijn we al op, zodat we om 8.30 vertrekken. We waren vannacht net voor het plaatsje Lofthus. Even later vinden we een cache bij 'Pittstop Sørfjorden' en een bij een oude brug in Odda. Daar verlaten we de Sørfjorden en komen langs een meer en een rivier. Naast deze rivier stoppen we even voor de nevelende Låtefoss waterval. De zon staat er precies boven, zodat foto's maken feitelijk niet kan. Opnieuw komen we door de ene na de andere tunnel waaronder de Hordatunnel die in een spiraal naar beneden gaat.Dan zoeken we in Røldal de Stavkirk èn de derde cache van vandaag op. We stijgen weer en komen op een soort golvende hoogvlakte tussen woeste bergen en schitterende rotsformaties. Dan weer een afdaling naar een diep dal. Na Haukeli gaat het over de 9 richting Evje weer omhoog. Lunch houden we op een hoogvlakte, waar tientallen kleine zoogdiertjes zijn platgereden. In grootte en vorm iets van goudhamsters met wel een dikkere kop. Zijn dit soms lemmingen? Hebben die een nieuwe zelfmoordsport uitgevonden door in de plaats van van de kliffen te springen, straten over te steken? Wat later krijgen we er nog twee levend te zien. De tweede eindigt bijna onder onze wielen. De dalen worden hierna lang, steevast met voor Noorse normen een rustige rivier, en veel naaldbos, veel lijkend op west Zweden. Bij Valle lijken de bergen gekanteld, zodat er hier geen watervallen maar waterglijbanen te zien zijn. Om Rysstad staan hoge grijze bergen met loodrechte hellingen. Zo heeft elke streek toch zijn eigen typische karakter. Bij Storestraum verbindt een sluis twee meren. We zien daar hoe een stoombootje met de hand geschut wordt. Feitelijk alleen maar show, want de waterstand voor en na de sluis is gelijk! Een eindje verder aan het 2e meer (Byglandsfjorden) vinden we een mooie picknickplaats om de rest van de middag en de nacht door te brengen. Een jong roodborstje komt geregeld kijken wat wij aan het doen zijn. Pas om half tien wordt het fris en gaan we binnen zitten; het was weer een schitterende dag!

Marika

Hoi Nart en Tineke,

Zo gaat de reis wel heel snel. Aan de tekst te zien zitten jullie hier echter nog in Noorwegen. Het komt ons in ieder geval bekend voor.

Groetjes en tot snel,

Rob en Marika