NartenTinekeNoordwaarts.reismee.nl

Langs de Zweedse westkust.

12-8-2010. Oslo - Överbu (S).
Tegen elven vertrekken we van de camping in Oslo. Het is nog bewolkt maar droog. De weg zuidwaarts is druk en niet erg interessant. Tegen 12 uur gaan we bij Vestby de snelweg af. Even verderop vinden we een cache op een viaduct over dezelfde snelweg. Op de weg ligt een kleine zwarte slang. Dood. Net achter de kop heeft hij gelige vlekken. Een ringslang?We lunchen op een parking net voor de Gamleby(oude stad) bij Fredrikstad. Die Gamleby is een broertje van de vestingstadjes aan de Maas. We kuieren er om- en doorheen. Heel mooi. Dan gaan we door via de 110 (Oldtidsveien, vanwege de vele prehistorische plekken hier in de buurt). Het is een heel aardige weg. We komen op de 118 naar Halden waar een grote burcht hoog boven de stad is te zien. Na 5532 km passeren we de Zweedse grens. Die wordt gefotografeerd. We stoppen even bij de Gröne hög een 6 m hoge grafheuvel met een diameter van 45 m. De grootste van een aantal, die vlak bijeen liggen. We rijden door naar een 'skeppssättning' bij Blomsholm 2 km verderop. Het is een graf (uit de IJzertijd) binnen een formatie rechtopstaande stenen in de vorm van een schip. De boeg- en achterstevenstenen zijn de grootste. In 1718 zijn hier nog soldaten begraven door Koning Karel XII. Die vervoerde met 800 soldaten 12 galeischepen over land om zijn leger bij Halden te versterken. We rijden naar een strandplaats aan het Skagerak: Strömberg. Een poging boodschappen te doen strandt daar in een supermarkt met louter en alleen snoep en sigaretten! De buurman heeft alleen maar bier en sterke drank. Komen hier de Noren massaal inkopen? In Strömberg zijn alleen maar overvolle betaalde parkeerplaatsen. We rijden dus langs de kust door tot bij een grote parkeer- picknickplaats vlak voor Överby. Daar stoppen we voor vandaag.

13-8-2010 Överbu - Gottskär.
Met regenachtig weer vertrekken we naar Tanumshede, waar we bij het Vitlycke museum de rotstekeningen (hällristningar) gaan bekijken. Het museum is pas om 10 uur open, maar met een folder uit de bak naast de deur, weten we die tekeningen toch te vinden. Dit is één van de vier plekken hier in de directe omgeving, waar dergelijke, 3000jaar oude, figuren zijn gevonden. Ze zijn rood ingeverfd, zodat ze goed te zien zijn. Her en der staan infoborden, die vertellen over de figuren en welke mogelijke betekenis ze hadden. Het eerste 'tableau' is veruit het grootste, waar van alles op te zien is. Opvallend voor een plek die (nu) ver van zee ligt, is dat er zo veel schepen afgebeeld zijn. Zelfs een walvis staat er bij. Het museum is intussen geopend en daar krijgen we nog meer info en voorwerpen te zien over de bronstijd. Een heel goed opgezet museum, met allerlei moderne informatiebronnen. Zo zien we op een display dat de zee en fjorden in die tijd tot aan het huidige Tanumshede reikten. Er was toen een subtropisch klimaat hier! Deze plek staat trouwens sinds 1994 op de Unesco Werelderfgoedlijst.
Omdat we niet steeds over de snelweg willen rijden stippelen we een alternatieve route uit die zo veel mogelijk langs het water gaat. We hebben dan zicht op vele grote en kleine eilanden in de fjorden. We gaan even weer over de drukke E 6 en vervolgens bij Herrestad er weer af. Nu over de 161 en later 160 naar de eilanden Orust, Näs, Mjörn en Tjörn, die door bruggen verbonden zijn. Diverse plekken geven prachtige panorama's over vele eilanden in de fjorden. We hebben geen zin in de drukte van Göteborg op vrijdagmiddag en rijden het schiereiland Onsala op en vinden daar in Gottskär op het uiterste puntje aan de jachthaven een parkeerplaats .
's Avonds om negen uur worden we verrast door de luide rockmuziek uit het 'Restaurang' 50 m verderop. We swingen mee of we willen of niet.
14-8-2010 Gottskär - Båstad.
Het 1e doel op de route, die ons steeds zuidelijker brengt, is het Tjolöholm Slott. Vlak voor we daar aankomen, zien we een ree naast de weg. Het slot bekijken we alleen van de buitenkant; het gaat pas om 11.00 open. Via een smalle weg dan richting Varberg. Het Getterön vogelreservaat is onze volgende stop, waar we een hele tijd doorbrengen. We zien zeer veel vogels hier vanuit verschillende observatiehutten. Kieviten, Canadese ganzen, Grauwe ganzen en eenden. Verder allerlei steltlopers en meeuwen. Schitterend is dit want we kunnen heel dichtbij de vogels bekijken. De tweede hut twee levert het hoogtepunt op: een Waterral met twee pikzwarte jongen.
In Varberg halen we bij het toeristenbureau een wegenkaart van deze streek (Halland heet het hier) en we krijgen een kaartje waar alle rastplatsen van heel Zweden op opstaan (heel handig, hadden we eerder moeten hebben). Na de lunch gaan we via een kleine weg parallel aan de kust naar het natuurgebied Morups Tånge. We kijken aan de zuidzijde ervan: een slikkengebied . Veel steltlopers zijn hier te zien,o.a Zilverplevier, Bonte strandloper, maar ook aalscholvers (op de rotsen in zee), Canadese ganzen, sternen, meeuwen,Bonte kraaien en Roeken.
We rijden dan in één ruk door Halmstad naar Båstad over de E6. Het is intussen stevig gaan regenen. Net buiten de stad vinden we een plekje voor de nacht. De zee ligt iets onder ons maar nauwelijks te zien door de dikke regenwolken.