NartenTinekeNoordwaarts.reismee.nl

Terug naar huis

17-8-2010 Falsterbo (S) - Skærbæk (DK).

Vroeg op de ochtend begint het te hozen. Dat zal de hele dag niet meer ophouden. Voor we de brug over de Öresund opgaan rijden we een wijk van Malmö in om boodschappen te doen bij een ICA en om te tanken. Dan zijn de Zweedse kronen op. Om 11.30 rijden we dan de brug op. We betalen €39 voor de tol. Nart maakt voor een 'earth' cache een foto met het Eurobord 'Danmark' erop. Na de drukke wegen rond Kopenhagen rijden we langs het bekende haventje Køge in (2 jaar geleden waren we daar), en zoeken het BP-gasfilling station. Onze 2e gasfles is nl. bijna leeg en in Noorwegen en Zweden konden we nergens een adres vinden dat de Europese propaanflessen vult of ruilt. Ook hier tevergeefs, want volgens de man van de dierenvoerhandel op de hoek is dat bedrijf er al 20 jaar niet meer. Ook verderop bij een chemicaliënhandel vangen we bot. Deze adressenlijst van de ANWB is duidelijk gedateerd! In de stromende regen gaat het dan weer door over de Storebeltbrug. ( tol €30). Een cache die 800 meter van de parking onderaan de brug ligt laten we voor wat ie is, geen zin in een nat pak. We komen uit bij het haventje van Skærbæk aan de andere kant van de Kleine Belt. We strekken even de benen en lopen in de regen even langs de waterkant, bekijken wat vissersboten en jachten en duiken dan weer de camper in. Hopend op betere tijden.

17-8-2010 Skærbæk (DK) - Kaltenkirchen.(DL)

Na 6577 km gaan we om 9.30 weg van het haventje van Skærbæk. Net na de jachthaven pikt Nart een cache op. Ook vandaag regent het onophoudelijk en we willen niet allebei kletsnat worden. Na Kolding rijden we niet over de snelweg maar een provinciale weg,de 170. Om half elf zoekt Nart tevergeefs naar een cache bij de kerk van Vonsild. Ook zijn broertje in Tystrup geeft zijn cache niet prijs. Bij een rastplats net na Haderslev in busseltjes en blub wordt er weer we een gevonden. Wat later weer niets op het overigens schitterende kerkhof van Genner Kirke. Onder knoestige bomen scheren massa's zwaluwen over het gras. Ook bij de haven van Aabenaa :niks gevonden. Bij de kerk duikelt Nart nu wel een minicache op. We rijden vervolgens een heel nauw rondje om de kerk: we moeten de spiegels inklappen om er door te kunnen! Aan de jachthaven iets verder houden we dan de lunchstop. Het regenen wordt even minder, maar niet voor lang. Om half 3 rijden we bij Kryså de Deens-Duitse grens over. Als we de 7 oprijden wordt het warempel droog! Gedurende de rest van de middag zal de zon langzaam steeds meer aan kracht winnen en uiteindelijk doorbreken Bij de ALDI aan de rand van Neumünster doen we inkopen. Dan rijden we naar Kaltenkirchen, Bij het Freibad kunnen we gratis overnachten op een officiële camperplaats. We zetten de stoelen buiten en gaan weer eens een wijntje pakken.! Wij gaan om goed half zeven het dorp in en vinden in een Turks restaurant heerlijk eten. Het is nog steeds droog!

19-8-2010 Kaltenkirchen (D) - Kampen (NL).

Om 8.305 zijn we weg uit Kaltenkirchen. De haast compleet blauwe lucht voorspelt goed weer. De omgeving is minder interessant. Om 9.00 uur rijden we onder de Elbe door in Hamburg.

In Bremen kunnen we eindelijk bij Progas 5 kg gasfles laten vullen..Eindelijk. We hebben er nu 7001 km op zitten. Als we de snelweg weer opgaan, ruik ik koffie. Rechts zien we de grote Jacobs fabriek. Het zijn dus geen hallucinaties wegens koffiegebrek.

In Cloppenburg pauzeren we langere tijd. Eerst lopen we am Markt de schapenmarkt binnen. De heideschapen van hier zijn groter dan de soorten wij kennen. Dan gaan we het moderne winkelcentrum even door. In Meppen lozen we de WC en het vuilwater op het camperterrein bij het Freibad. Even later doen we boodschappen bij LIDL. Om 15.00 passeren we de Nederlandse grens. 27 km voor Kampen komen we in zeer langzaam verkeer te zitten. Een brandweerauto en even later een politieauto snellen ons links over een strook in aanleg voorbij. Verderop ligt een rode bestelauto op zijn kant in de greppel. Iets later staat ook de andere richting van de snelweg vast door de kijkers. Om 17.00 uur staan we op een van de camperplaatsen achter het nieuwe raadhuis van Kampen. We gaan mijn geboortestad bekijken en proberen plekjes van heel lang geleden terug te vinden. Het oude centrum ziet er nog heel goed uit. Via de Cellebroederspoort en -straat, gaan we naar de Oudestraat. Daar fotografeert Nart o.a. een gaper op het pand, waar mijn opa van papa's kant waarschijnlijk een drogisterij heeft gehad, want die had een gaper aan de gevel. We lopen naar de Parallelweg bij het nieuwe Meeuwenplein. Daar is het een en ander veranderd. Het oude huis van tante Titi (hartvriendin van mijn moeder) is daardoor zonder verplaatsing van de Parallelweg naar het Meeuwenplein gegaan. Via de Nieuwe Markt lopen we naar de Stadsbrug over de IJssel en kuieren weer terug naar de camperplaats. Daar probeer ik telefonisch contact op te nemen met Netty (dochter van tante Titi )en Herman waarvan ik een adres in een telefoonboek in een boekenwinkel heb gevonden. Helaas geven ze niet thuis. Morgen willen we de stadswandeling doen en wat oude adressen bezoeken, als ze tenminste nog bestaan want er is in die 40 jaar wel heel veel veranderd.

20-8-2010 Kampen - Wenum Wiesel.

‘s Morgens doen we de stadswandeling in Kampen. We worden zo langs allerlei aparte en leuke zaken geleid in deze Hanzestad. Na de lunch zoeken we nog enkele adressen op uit mijn verre jeugd. Waar ik ben geboren: Lehmkuhlstraat, waar oma van Dijk woonde in het bejaardentehuis de Vijverhof, waar opa en oma de Wal woonden :J.H. Kokstraat. Dan rijden we via Heerde, Epe en Vaassen naar Wenum Wiesel, waar we op visite gaan bij Abe en Alice. Daar blijven we dan om, zaterdag naar Geesteren te gaan voor de jaarlijkse familiedag.