NartenTinekeNoordwaarts.reismee.nl

Telemark

9-8-2010. Van het Setedal naar Telemark
We gaan verder zuidwaarts richting Evje. Bij het dorp Byglandsfjord ligt het houtgestookte stoombootje Bjoren dat we gisteren zagen, aangemeerd. We rijden naar de Evje Mineralsti. We hebben het geld voor de entree van dit mineralenpark niet gepast, zodat we nog een kwartier moeten wachten tot de beheerder er is. We nemen ook een emmer, steenhamer en een beitel mee. We krijgen enkele tips, waar we het beste naar mooie stenen kunnen zoeken en gaan dan aan de slag. We hakken, wroeten en bikken en gebruiken waterslangen om zand weg te spoelen. De mooiste kristallen zijn mica, kwarts en enkele veldspaatsoorten. In een dalletje is pyriet te vinden. We lopen het korte geelgemarkeerde rondje door het hellingbos en kijken nog even bij de 'Gudmunds gruve'. We rijden om half een naar Evje zelf waar, dankzij de free hotspot Setedal, het reisweblog kan worden bijgewerkt en we even skypen met Alice om het laatste nieuws over Abe te horen. Hij is na de longoperatie gelukkig weer thuis maar nog heel erg moe en heeft nog veel pijn aan de gekneusde ribben. Ik log de laatsgevonden caches en zie dat er hier in Evje gisteren een nieuwe is uitgekomen, 150 m verderop; We kunnen hem echter niet vinden. We doen boodschappen, lozen WC en vuil water op een camping en rijden dan in de richting van Árendal. Daarna nemen we de weg 41 weer noordwaarts. We willen via Telemark naar Oslo rijden. We stoppen vandaag net voor Vradal op een mooie picknickplek direct aan het meer ,met een mooi panorama. Wat later komt er nog een Noorse camper bij.

10-8-2010.Telemark naar Oslo.

Al weer 5100 km achter de kiezen deze reis. Na nog een dubbelportret van het uitzicht over de Nisser vertrekken we richting Kviteseid.Tegen de verwachting in komen we pas na Fjågesund direct langs het water te rijden van het Telemarkskanaal. Hier een van de meren die dat kanaal verbindt. We rijden over een vrij nieuwe weg. Kilen is een dorp van 20 verspreid staande huizen aan de andere kant van een brug. We komen hier vrijwel niemand tegen. Op weg van de Bygdetun tot aan de sluis van Kjeldal zien we slechts 2 auto's een fietser en een tractor. Een prachtige plek is die sluis met aanverwante gebouwen. In Lunde slaan we af naar Bø. We komen nu door meer bewoond of beter gezegd meer bewerkt gebied van grote akkers met diverse soorten koren erop. Opvallend is dat de tarwe hier heel korte stengels heeft. Na een vliegveld ( á la Gibraltar) overgestoken te zijn, zoeken we de Stavkyrkje van Heddal op. Inderdaad de mooiste staafkerk die we gezien hebben;deze is ook de grootste van heel Noorwegen. Meteen een mooi plekje voor de lunch . Vervolgens rijden we richting Oslo en doen onderweg in Notodden naast het bus- en treinstation boodschappen. Het gebied waar we doorrijden wordt steeds stedelijker en dus minder mooi. Tegen vieren komen we op camping Bogstad in een noordelijke voorstad van Oslo aan. We krijgen naast een stek voor de komende dagen ook de nodige info over Oslo. Voor 70 Nok kunnen we een dagkaart openbaar vervoer kopen en ermee de hele stad door hoppen. De bus stopt vlak voor de deur. Morgen dus Oslo in.

Eindelijk dan een reactie van mij.
Het leuke van deze reis is dat het zo herkenbaar is. 3 jaar geleden zijn wij met de kids door Noorwegen getrokken. We hebben altijd gezegd er nog eens terug te gaan. Prachtig is het daar! Die weerspiegelingen in het water, de bergen, de zon, alles.
Geniet er nog van.
groetjes