NartenTinekeNoordwaarts.reismee.nl

De Zweedse westkust -2-

15-8-2010 Van Båstad naar Falsterbo.
Na een zeer regenrijke nacht is de ochtend opmerkelijk droog. De rest van de dag zal het gelukkig nagenoeg droog blijven èn is de temperatuur ca 23?C. Goed dus. We rijden door naar Mölle, de uiterste punt van het wat zuidelijker gelegen volgende schiereiland.
Hier parkeren we niet ver van de vuurtoren af en doen een gedeelte van de wandeling uit het ANWB-gidsje. Dit is de oudste vuurtoren van Zweden, die op een hoge rots in een vrij wilde zee ligt. We volgen eerst de rode stippen in het veld. De paden zijn meestal wat soppig door de vele regen van de afgelopen dag, maar goed te lopen. Een eerste grot onder aan zee laten we liggen, daar moet men half en half abseilend naar beneden!
Al gauw verlaten we de schaduw van kleine bomen en komen op weilanden met veel Schotse Hooglanders. Bij de ingangspoort staat er een de gasten op te wachten. We lopen de Kullaberg op. verderop verlaten we de weilanden en lopen door de bossen langs gele stippen naar de noordzijde van het schiereiland. Een stuk golfbaan steken we voorzichtig over, we willen geen golfbal opvangen. Aan de andere kant van de weg zien we in het bos opeens massa's meesjes. We dalen dan naar een grot af over een zeer steil pad via een touw. Beneden worden roze granieten rotsen door de zee tot mooie ronde kiezels getrommeld. De grot krijgen we niet te zien; het vervolg van deze klauterpartij is ons te wild. Dus gaan we het zelfde pad weer omhoog. Via de blauwe stippen in het bos lopen we naar de parking terug.
Via Malmö rijden we door naar het Falsterbo schiereiland en de Ljungens camping daar. Onderweg zien we een helikopter over zee aan komen vliegen en landen in de berm van de weg. Dat gaat gepaard met hoog opspattende golven. Een ambulance staat hem al op te wachten. Overal staan mensen te kijken, maar wat er nu precies aan de hand is, wordt voor ons niet duidelijk. Een 'diehard' skeeleraar rijdt rustig over hetfietspad vlak onder de nog draaiende wieken van de helikopter door!
16-8-2010 Falsterbo en Skanör.
We blijven vandaag in Falsterbo. Van eind augustus tot begin oktober wemelt het hier van de overtrekkende roof- en zangvogels. We parkeren iets voor de haven bij het Flommens naturreservat. We lopen een flink eind langs het moeras dat achter de heel lage duinenrij ligt. Verderop zijn wat plassen met enige vogels,er staan lange rijen onbemande strandhuisjes. We zien enkele torenvalken boven de vlakte, steeds biddend en dan al dan niet tevergeefs naar de grond duikend. We kijken dan wat rond bij de haven, aan zee en strand. In het noorden is vaag de Öresundbrug te zien, waar we morgen over heen zullen gaan voor de oversteek naar Denemarken.. Dan gaan we naar Falsterbo naar een parking bij de Flommens golfbana. Daar is ook een golfoefenveld. Vanaf 5 platen kan men bal na bal het veld inslaan. Bordjes geven de 50, 100, 150 en 200 m grens aan. Men kan een mandje met ballen tappen (tegen betaling uiteraard) en dan proberen ze zo ver mogelijk weg te slaan. Aan een oude roestige tractor is een apparaat bevestigd, dat de ballen weer kan oogsten. Tegen twee uur rijden we naar de zuidzijde van Falsterbo en stappen bij de golfbaan bij de vuurtoren uit. We steken de golfbaan over. Niet geheel zonder gevaar getuige de borden die voor rondvliegende ballen waarschuwen. En golfers die 'fore' roepen om mensen te waarschuwen dat er een bal onderweg is! Ik fotografeer de vuurtoren en haal onder een versleten brok beton een cache te voorschijn. We ruilen er coins. Op zee zien we iemand kitesurfen. Dat gaat hard, want het waait stevig vandaag. Tegen drie uur rijden we naar de camping terug. We skypen wat met Niels en met Alice maken een afspraak om vrijdag bij hen op bezoek te gaan alvorens we zaterdag ons in Geesteren gaan melden voor de jaarlijkse familiedag.