NartenTinekeNoordwaarts.reismee.nl

Door midden Zweden (Svealand)

Al om half 10 zijn we (vanaf de camping in Bredäng) met de metro in Stockholm aangekomen en brengen er de hele dag door. Er is ontzettend veel moois te zien. Stockholm ligt verspreid over een aantal eilandjes, verbonden met bruggen of bereikbaar met veerbootjes. We beginnen op Riddarholmen (mooie kerk en uitzicht op gebouwen aan de overkant), kuieren dan door Gamla Stan ( het oudste gedeelte van de stad met kleine straatjes vol winkeltjes). Er zijn imposante kerken te zien, het Nobelmuseum en het koninklijk paleis. Via bruggen komen we op Skepsholmen (veel musea) en met een veerbootje verder op Djurgarden, waar o.a een lunapark is en een groot openlucht museum. Er zijn veel rustpunten in de stad in de vorm van parkjes en pleinen met bankjes. Je kunt zien dat de Zweedse mensen met volle teugen genieten van het warme weer. Overal wordt gepicknickt, gewandeld en gezwommen en de terrasjes zitten vol. We vinden Stockholm een hele prettige stad met een gezellige sfeer waar je eigenlijk nog wel een paar dagen zou kunnen rondwandelen zonder dat het zou gaan vervelen.
Twintig minuten met de metro en we zijn weer terug op de camping, rusten lekker uit en maken plannen voor het vervolg van de reis.

Het gaat de 20ste juli door naar Uppsala,( met onderweg nog een paar stops aan mooie meertjes in natuurgebieden), waar we de grote kathedraal en het oude Slot bekijken. Vanaf hier gaat de route landinwaarts in noordwestelijke richting over weg 72 en 70 naar het Siljanmeer. Vlak voor Leksand vinden we een geweldig mooi plekje aan een meertje en een stille weg waar we overnachten.

Inmiddels zijn we in Mora aangekomen nadat we vandaag een omtrekkende beweging hebben gemaakt rond het Siljan-meer. Er zijn overal mooie plekje en uitzichten. Er zijn hier ook erg veel toeristen, vooral Zweden zelf. Mora is een mooi dorp met een hele oude kerk en het Zorn museum. Zorn is een van Zwedens beroemdste schilders en de moeite van een bezoek waard.