NartenTinekeNoordwaarts.reismee.nl

Op weg naar Stockholm

Over de Wk-finale zullen we het maar niet meer hebben. De 12e juli varen we over van Denemarken naar Zweden en komen aan in Helsingborg. We pinnen Zweedse kronen, doen boodschappen en gaan de E4 op richting Stockholm: 550 km staat er op de borden. Onderweg doen we wat mooie plekjes aan: bij Lärkesholm vinden we tussen twee meertjes in een rustige plaats om te overnachten; midden in de natuur. Nart waagt zich zelfs nog even in het water om het zweet af te spoelen. In Zweden mag je op elke parkeerplaats in je auto/camper overnachten, tenzij er natuurlijk een duidelijk verbodsbord staat.

De volgende dag gaat het verder in noordoostelijke richting. Door naald- en berkenbossen, langs meertjes, over rustige brede wegen met veel Saab en Volvo. We bekijken wat stadjes en halverwege de middag zijn we in Nationaal Park Store Mosse aangekomen. Het is het grootste hoogveengebied van Zuid Zweden, het centrale deel van het park is een wetland met hoogveen en poelen. De turflaag is hier en daar 7 meter dik Er is een bezoekerscentrum en een vogelobservatietoren. Diverse wandelingen kunnen er worden gemaakt. Helaas zijn er niet echt veel vogels te zien; we denken dat ze zich door het droge weer van de laatste weken hebben teruggetrokken dichter naar het water toe. Het moerassige gedeelte is erg droog. We zien wat kraanvogels, wilde zwanen, ganzen en grazende reeën.
Een dag later bereiken we het grote Vättern-meer en overnachten in Gränna, tegenwoordig dé ballonstad van Zweden. Dat komt omdat er een museum is, gewijd aan de ballontocht die S.A. Andrée met twee lotgenoten maakte van Spitsbergen naar de Noordpool. Ze zijn neergestort en na een lange zwerftocht over het ijs gestorven. Pas 30 jaar later werden hun lichamen en dagboeken gevonden. We overnachten op een parking aan de veerhaven, waar vandaan boten vertrekken naar het eilandje dat in dit 2e grote meer (zo'n 200 km lang) van Zweden ligt. Donderdag maken we een kleine omweg langs het Täkermeer. We bekijken een oude kloosterruïne, de Runensteen van Rök en beklimmen 2 vogeltorens aan het meer. Bij het sluizencomplex van Berg aan het Götakanaal blijven we een nachtje. Er is hier van alles te zien.
Het is inmiddels alweer vrijdag; nog geen wifi of andere internetplaats gevonden. Morgen gaan we in Stockholm serieus op zoek anders wordt het wel een heel lang verhaal. Vandaag was het opnieuw erg warm, geen temperatuur om lang in de camper te rijden. In Nyköping doen we boodschappen en lunchen in een natuurpark aan het water. Dan zoeken we een plaatsje aan de kleine jachthaven van Mariefred, pal tegenover het indrukwekkende slot Gipsholm met de grote ronde torens, ooit een koninklijke residentie. Momenteel is het een beroemd museum met waardevolle kunst en met een van de grootste portrettencollecties (ruim 4000) ter wereld. Pas als de zon achter de bomen zakt koelt het wat af.

de osse houtjes. (t en f)

lekker nart dat je je zweet in zweden weg kunt wassen.

we lezen dat jullie lekker aan het genieten zijn en al veel gezien hebben.

groetjes en geniet ervan!