NartenTinekeNoordwaarts.reismee.nl

Oslo

11-8-2010. Oslo.

Vandaag dus Oslo verkennen. Daar hebben we niet debeste dag voor uitgekozen want het regent de hele dag. We kopen een dagkaart voor het openbaar vervoer voor NOK70,( ong € 9.00). Die is 24 uur geldig voor bus, tram en metro We beginnen met het Munch-museum. Gezien zijn oeuvre geen schilderijen die de zaak opvrolijken. Om te beginnen kijken we een film over zijn leven dat tragiek aan elkaar hangt. Zijn werk? Afschuwelijk mooi! Lijden en de dood zijn de motiven. Zijn zelfportretten zijn van levende geraamtes,de ellende druipt van zijn doeken af. Zijn beroemdste werken:De Schreeuw en De Madonna, (die in 2004 uit het museum gestolen werden) hangen achter glaswanden. Met de T-bane terug naar de binnenstad, waar we de wandelroute uit het ANWB-boekje doen. Het hoogtepunt is daar het Rådhuset uit de dertiger jaren van de vorige eeuw met zijn vele kunstwerken en fresco's. In de grote zaal wordt hier elk jaar de Nobelprijs voor de vrede uitgereikt.
We lopen langs de haven, kopen in het moderne winkelcentrum Ákerbrygge wat te drinken en vervolgen de route langs het Ákershus Slottet en in de Kirke gata een zaak met duizenden kleine flesjes. Dan de Domkirken met fresco's in de steil van het Rådhuset; hier zijn we tenminste weer even op een droog plekje. Dan weer de metro in en naar het Vigelandsparken. Intussen regent het niet meer: het giet. Dat geeft wel een heel aparte sfeer om dit park te bezoeken. De beelden van mannen, vrouwen en kinderen lijken in deze regen nog meer plezier in het leven te hebben. Wat een contrast met Munch! Het is al weer tegen half zes als we per tram, metro en bus terug naar de camping gaan. Daar gaan we eerst een enorme pizza voor twee eten in het restaurant ernaast. Prima spul! Ook lekker is het, droog de camping op te lopen. Morgen zal het de laatste dag in Noorwegen zijn, de terugroute is begonnen.

Marika

Jammer dat het zo regende in Oslo. De plaatjes zien er toch wel veel belovend uit. Wij hebben de stad zelf niet gezien alleen het Vigeland park bij droog weer.