NartenTinekeNoordwaarts.reismee.nl

Fjorden en gletsjers

1-8-2010. Geiranger -Jostedalsbreen.
We staan al om 8 uur op en rijden in de stromende regen om 9.30 uit Geiranger weg. We rijden in de richting van Grotli in vele haarspeldbochten het dorp uit. Ondanks de wolken en mistig weer hebben we toch diverse fraaie uitzichten over het fjord. Dan rijden we kale bergen door, die bedekt zijn met oude sneeuw of zelfs kleine gletsjers. Ook hierboven rijden we langs meren of rivieren. We passeren de (nu door de mist overbodige) afslag naar het (tol-)uitkijkpunt Dalsnibban, dat boven op een bergtop ligt.
Dan rijden we door 3 lange tunnels richting Stryn. Ons doel voor vandaag is Olden bij de gletsjers van de Jostedalsbreen. Voor ons besneeuwde bergtoppen. Steeds door prachtig gebied van bergen en meren. In Stryn willen we maandag proberen om een lege gasfles om te ruilen of te laten vullen; er zijn maar een paar adressen in Noorwegen die deze service kennen. 20 minuten later rijden we naar het Briksdalsbreen. Opnieuw plaatjes als uit een sprookjesboek.
Net over een brug in Olden ligt camping Oldevatn . Voor NOK180 kunnen we hier een dag en nacht terecht. Aan de ene kant een groot stil meer, dat groen is van het leemachtige water, aan de andere kant hoge bergen met gletsjers. Gebruik maken van kano's of roeiboten is inbegrepen. WIFI is voor niets, dus foto's en verhalen kunnen weer verzonden worden. En nou alleen nog wat meer zon want morgen willen we wat peddelen op het meer en een wandeling naar de gletsjer maken.